با این خوردنی ها خوش اخلاق شوید | تغذیه سالم

کمبود ویتامین D منتهی به بروز مشکلات بسیاری واسه سلامتی از جمله افسردگی، پوکی استخون، مریضی های قلبی و سرطان می شه.

بعضی غذاها هستن که مصرف اون ها موجب تقویت خلق و روحیه می شن که در این  بخش به توضیح ۶ مورد از اون ها پرداخته ایم.

ساردین

تحقیقات نشون داده آدمایی که بدنشون دچار کمبود امگا ۳ه بیشتر از دیگر افراد، گرفتار به ضعف روحیه هستن.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین، بخش بزرگی از بافت مغز رو تشکیل می بدن.

حدود ۶۰ درصد از وزن خشک مغز رو چربی تشکیل می دهد که حدود ۳۰ درصد از اون به شکل امگا ۳ می باشه.

داشتن یه رژیم پر از امگا ۳ کمک موثری به سلامت مغز می کنه و با حفظ انعطاف سلول های مغز موجب تقویت و بهبود روحیه می شه و اینطوری پیام رسان های شیمیایی مغزی – انتقال دهنده های عصبی – می تونن به طور موثرتری کار کنن.

موز

موز شامل اسید آمینه مهم و لازم تریپتوفان و هم ویتامین A ، B6 ، فیبر، پتاسیم، فسفر، آهن و کربوهیدرات  است.

کربوهیدرات های تقویت  کننده روحیه به جذب تریپتوفان در مغز کمک می کنن و ویتامین B6 به تبدیل تریپتوفان به هورمون سرتونین که موجب بهبود اخلاق می شه کمک می کنه که این مورد به تقویت خلق و خو و هم داشتن خوابی راحت کمک به سزایی می کنه.

از اون  جا که تریپتوفان قادر به افزایش مقدار سرتونین در بدن می شه در درمان مریضی های مختلفی مانند بی خوابی، افسردگی و حتی هیجانات به وجود اومده به وسیله خشم هم موثره.

موزها به خاطر این که دارای پتاسیم هستن مصرف اون ها به عنوان یه میان وعده سالم واسه آدمایی که دچار استرس هاس شدید و یا خستگی شده ان به درد بخور می باشه.

اسفناج

اگه بدن به کمبود ویتامین B گرفتار شه، منتهی به ضعف روحیه و بداخلاقی فرد می شه چون که وجود مقدار پایین ویتامین B در بدن می تونه در واقع مانع تولید سرتونین شه.

با خوردن سبزی جات برگی مانند اسفناج و بروکلی به افزایش سطح ویتامین B در بدن خود کمک کنین.

آب

بدن واسه وظایف و عملکردهای منظم خود نیاز نیاز به آب داره. که در این مورد نه فقط تک تک اعضای بدن با کمبود آب دچار مشکل می شن بلکه روی توانایی تمرکز مغز هم تاثیر به سزایی می ذاره و موجب ضعیف کردن اون می شه.

ماست

کمبود ویتامین D منتهی به بروز مشکلات بسیاری واسه سلامتی از جمله افسردگی، پوکی استخون، مریضی های قلبی و سرطان می شه.

بهترین منبع ویتامین D نور خورشیده ولی اگه در شرایطی قرار دارین که قادر به دریافت نور کافی از خورشید نیستین بهتره از منابع غذایی شامل ویتامین D استفاده کنین.

کلسیم هم می تونه مقدار استرس و هیجان شما رو کم کنه، واسه این منظور می تونید مقداری توت (شکلای جور واجور توت ها) به ماست خود اضافه کنین و اونو به عنوان صبحونه بخورین.

شکلات تیره

شکلات نه فقط طعم خوبی داره بلکه می تونه روحیه و اخلاق شما رو بهتر کنه.

شکلات هر چی تیره تر باشه دارای خواص بیشتریه. مصرف تیکه چهارگوش کوچیکی از شکلات تیره می تونه باعث شه مغز اندورفین آزاد کنه و موجب افزایش سطح سرتونین شه.

طی یه تحقیق گذشته به ۳۰ نفر مقدار ۴۰ گرم شکلات تیره به طی ۱۴ روز داده شد. یافته ها نشون داد که این افراد هورمون استرس کمتری در بدنشون تولید شده و مقدار هیجانشان هم کم شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *